Największe forum na temat Rometa Router WS 50 i podobnych motorowerów. Znajdziesz tutaj pomoc i przydatne poradniki. Nie czekaj, zarejestruj się! Grupa na facebooku SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO DOŁĄCZENIA- Kliknij we mnie!!
Często jeżdżę nocą więc założyłem żarówkę 55w do przodu i tu pojawił się problem żarówka mocna świeci ale akumulator jest nie doładowany. Czy była by możliwość przerobienia elektryki żeby to akumulator zawsze był ładowany taką samą mocą a żarówka po prostu słabiej świeciła tak jak w simsonie czym wyższe obroty tym żarówka mocniej świeci?
Offline
Musiałbyś poprowadzić osobne zasilanie dla świateł bezpośrednio z silnika z jednego z żółtych przewodów. Włączenie świateł drogowych/mijania zrealizować poprzez przekaźnik. Dodatkowo od światła drogowego/mijania będziesz musiał odłączyć dotychczasową masę (minus) i poprowadzić do kostki łączącej wiąchę silnika z wiązką ramy do drugiego żółtego przewodu. Przekaźnik wysterujesz z przewodu w wiązce włącznika świateł, który oryginalnie łączy się z przełącznikiem świateł (jest koloru niebiesko-białego).
Offline
Ominąć owszem ale nie wypieprzać. Jak wywalisz regulator to może i będzie te 70V. Ten regulator i tak zwiera wszystko do masy także tam napięcie nie pospala żarówek. Proponuję najpierw sprawdzić poruszane zagadnienie w praktyce a nie opierać się na osobistych domysłach.
Ostatnio edytowany przez vxproplus (16-12-2014 21:43:44)
Offline
Jak regulator zwiera do masy? Na zwarciu nie miałbyś ładowania. Kostka regulatora ma cztery wąsy. Dwa to wejście z prądnicy silnika. To na nich sprawdzasz czy prądnica działa prawidłowo. Podaje ona napięcie przemienne w zależności od obrotów silnika . Natomiast na wyjściu z regulatora jest 12 V prądu stałego. Dla nas nie ważny jest napięcie a natężenie prądu. Chcąc mieć go więcej trzeba zmienić prądnicę.
Offline
Chodzi mi o to, że nadmiar napięcia jest zwierany do masy. Napięcie powyżej 14.6 V (zależy jaki się trafi regulator) jest tracone w postaci ciepła na cewkach w silniku dlatego napięcie przed czy za regulatorem będzie podobne (spadki na diodach w regulatorze, niższe wartości napięć skutecznych dla prądu zmiennego).
Offline
Jak u siebie mierzyłem to przy maksymalnym obciążeniu było 7A co daje około 90W przy 5500 obr/min w przypadku sześciocewkowego stojana. Wydajność prądowa rośnie wraz z obrotami tylko do około 5500 obr/min. Na dwucewkowym jest dużo gorzej nie mam wyników z pomiaru ale podejrzewam, że ledwie połowa tego co daje sześciocewkowy z tego względu, że dwucewkowy wykorzystuje tylko połowę okresu napięcia dlatego przy dwucewkowym nie ma nigdy świateł z akumulatora. Żarówka 55W daje radę jak jest jeżdzone dużo w trasie i zamontowane podświetlenie na LEDach. W mieście stojąc często na obrotach jałowych, włączonym światłem przednim 35W, pozycje 2x5W + podświetlenie, na hamulcu 21W i jeszcze z włączonym kierunkowskazem 10W jedna strona (załóżmy, że kierunkowskaz pali się tyle samo czasu co pozostaje zgaszony wtedy to daje pobór energii jak włączona ciągle jedna żarówka 5W) u mnie dochodzi jeszcze jeden (powinny być dwa ale skąd prądu nabiorę ) elektrozawór LPG około 12W i wtedy z 14V szybko robi się 11V bo wszystko razem wzięte bierze z 80W. Czasem stojąc na skrzyżowaniu pod górkę wolę odpuścić hamulec i pomęczyć się, żeby mi router nie uciekał niż ma katować się akumulator. W skrócie - ładowanie w tych silnikach to jeden wielki śmiech na sali.
Ostatnio edytowany przez vxproplus (19-12-2014 14:53:39)
Offline
Skoro mierzyłeś to podaj więcej wartości np. na biegu jałowym, 3 tyś obr./min ... oraz jak to mierzyłeś. Co do podświetlania licznika to tu nie ma tragedii Nie pamiętam dokładnie ale 3x1.3W lub 3x2W. Przednia pozycyjna nie ma u mnie 5W, a fabrycznie mniej ... Z tylną żarówką, to można zrobić komarkowy numer, a więc żarówka na 24V zamiast 12V. Będziesz miał trochę więcej energii na lpg. Można jeszcze zmniejszyć napięcie na żarówce głównej 55W, tak aby pobierała np. 30W w dzień.
Offline
Wpiąłem się z amperomierzem w "pierwotny" obwód regulatora. Regulator w routerze jest typem regulatora stratnego czyli nieważne czy w obwodzie "wtórnym" czyli za regulatorem jest obciążenie w obwodzie pierwotnym będzie płynąć prąd. Na jałowym miałem coś koło 2A potem w miarę liniowo aż do 5500 obr/min gdzie prąd przestawał rosnąć. Cała zasada regulacji opiera się na tym, że co nie zostanie wykorzystane to będzie zmarnowane żeby utrzymać poziom napięcia 14,6V. W drugim moim motorze miałem w zegarach wskaźnik napięcia i dodatkową lampę na żarówkę H3 55W z tym, że świeciła tylko jako długie i zamiast tego w ori lampie także dawało to radę w trasie, na światłach przecież nie stoisz paląc długie światła także z ładowaniem nie było aż tak tragicznie. Patrząc wówczas na wskaźnik podczas jazdy z zapalonym długim napięcie osiągało max czyli 14,6V przy 5000 obrotach. Ogółem myślałem coś żeby wypierniczyć oryginalny regulator i zbudować coś własnego na przetwornicy DC/DC i dać aku o pojemności z 9-10Ah.
Ostatnio edytowany przez vxproplus (19-12-2014 20:05:02)
Offline
Wybaczcie nie czytałem wszystkich postów ale ja proponuję poprostu dać przełącznik na + akumulatora odłączać całiem zasilanie elektryki kiedy to nie potrzebne czyli w przypadku 8 cewkowego iskrownika można jeździć bez akumulatora chyba że ktoś koniecznie musi z rozrusznika odpalać. Jeśli ktoś się uprze może dać przekaźnik i tyle.
Offline
Można jeszcze prościej. Na przewodzie, na którym mamy bezpiecznik można dać diodę podłączoną katodą do akumulatora a anodą w stronę instalacji. Wtedy w całej instalacji napięcie będzie zależne od obrotów, będzie ładowanie i odpalimy z rozrusznika. W tej sytuacji mamy to co zaproponował kolega ReallY oraz możliwość palenia sprzęta z rozrusznika.
Offline
vxproplus napisał:
Wpiąłem się z amperomierzem w "pierwotny" obwód regulatora. Regulator w routerze jest typem regulatora stratnego czyli nieważne czy w obwodzie "wtórnym" czyli za regulatorem jest obciążenie w obwodzie pierwotnym będzie płynąć prąd. Na jałowym miałem coś koło 2A potem w miarę liniowo aż do 5500 obr/min gdzie prąd przestawał rosnąć. Cała zasada regulacji opiera się na tym, że co nie zostanie wykorzystane to będzie zmarnowane żeby utrzymać poziom napięcia 14,6V. W drugim moim motorze miałem w zegarach wskaźnik napięcia i dodatkową lampę na żarówkę H3 55W z tym, że świeciła tylko jako długie i zamiast tego w ori lampie także dawało to radę w trasie, na światłach przecież nie stoisz paląc długie światła także z ładowaniem nie było aż tak tragicznie. Patrząc wówczas na wskaźnik podczas jazdy z zapalonym długim napięcie osiągało max czyli 14,6V przy 5000 obrotach. Ogółem myślałem coś żeby wypierniczyć oryginalny regulator i zbudować coś własnego na przetwornicy DC/DC i dać aku o pojemności z 9-10Ah.
a masz pomysł na takie cudo ( dc/dc ) ??
Offline
Właśnie spaliłem regulator napięcia w routerze i będę chciał założyć przetwornicę DC/DC obniżającą (buck) na układzie XL4016. Ta przetwornica pracuje przy prądach do 8A i napięciu wejściowym do 40V. Prądowo powinna wystarczyć bo prąd powyżej 7A powoduje przysiadanie napięcia na prądnicy routera. Przetwornicę można zabezpieczyć przed nadmiarem napięcia (gdy wystąpi nagły zanik obciążenia prądnicy) np. transilem.
Offline
A masz może jakiś schemat do tego? Przydało by mi się coś takiego bo w moim moto szybko siadają zwykłe regulatory, a mam duże zapotrzebowanie na prąd a te regulatory mają małą wydajność.
Offline