Najwiêksze forum na temat Rometa Router WS 50 i podobnych motorowerów. Znajdziesz tutaj pomoc i przydatne poradniki. Nie czekaj, zarejestruj siê! Grupa na facebooku SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO DO£¡CZENIA- Kliknij we mnie!!
Czêsto je¿d¿ê noc± wiêc za³o¿y³em ¿arówkê 55w do przodu i tu pojawi³ siê problem ¿arówka mocna ¶wieci ale akumulator jest nie do³adowany. Czy by³a by mo¿liwo¶æ przerobienia elektryki ¿eby to akumulator zawsze by³ ³adowany tak± sam± moc± a ¿arówka po prostu s³abiej ¶wieci³a tak jak w simsonie czym wy¿sze obroty tym ¿arówka mocniej ¶wieci?
Offline
Musia³by¶ poprowadziæ osobne zasilanie dla ¶wiate³ bezpo¶rednio z silnika z jednego z ¿ó³tych przewodów. W³±czenie ¶wiate³ drogowych/mijania zrealizowaæ poprzez przeka¼nik. Dodatkowo od ¶wiat³a drogowego/mijania bêdziesz musia³ od³±czyæ dotychczasow± masê (minus) i poprowadziæ do kostki ³±cz±cej wi±chê silnika z wi±zk± ramy do drugiego ¿ó³tego przewodu. Przeka¼nik wysterujesz z przewodu w wi±zce w³±cznika ¶wiate³, który oryginalnie ³±czy siê z prze³±cznikiem ¶wiate³ (jest koloru niebiesko-bia³ego).
Offline
Omin±æ owszem ale nie wypieprzaæ. Jak wywalisz regulator to mo¿e i bêdzie te 70V. Ten regulator i tak zwiera wszystko do masy tak¿e tam napiêcie nie pospala ¿arówek. Proponujê najpierw sprawdziæ poruszane zagadnienie w praktyce a nie opieraæ siê na osobistych domys³ach.
Ostatnio edytowany przez vxproplus (16-12-2014 21:43:44)
Offline
Jak regulator zwiera do masy? Na zwarciu nie mia³by¶ ³adowania. Kostka regulatora ma cztery w±sy. Dwa to wej¶cie z pr±dnicy silnika. To na nich sprawdzasz czy pr±dnica dzia³a prawid³owo. Podaje ona napiêcie przemienne w zale¿no¶ci od obrotów silnika . Natomiast na wyj¶ciu z regulatora jest 12 V pr±du sta³ego. Dla nas nie wa¿ny jest napiêcie a natê¿enie pr±du. Chc±c mieæ go wiêcej trzeba zmieniæ pr±dnicê.
Offline
Chodzi mi o to, ¿e nadmiar napiêcia jest zwierany do masy. Napiêcie powy¿ej 14.6 V (zale¿y jaki siê trafi regulator) jest tracone w postaci ciep³a na cewkach w silniku dlatego napiêcie przed czy za regulatorem bêdzie podobne (spadki na diodach w regulatorze, ni¿sze warto¶ci napiêæ skutecznych dla pr±du zmiennego).
Offline
Jak u siebie mierzy³em to przy maksymalnym obci±¿eniu by³o 7A co daje oko³o 90W przy 5500 obr/min w przypadku sze¶ciocewkowego stojana. Wydajno¶æ pr±dowa ro¶nie wraz z obrotami tylko do oko³o 5500 obr/min. Na dwucewkowym jest du¿o gorzej nie mam wyników z pomiaru ale podejrzewam, ¿e ledwie po³owa tego co daje sze¶ciocewkowy z tego wzglêdu, ¿e dwucewkowy wykorzystuje tylko po³owê okresu napiêcia dlatego przy dwucewkowym nie ma nigdy ¶wiate³ z akumulatora. ¯arówka 55W daje radê jak jest je¿dzone du¿o w trasie i zamontowane pod¶wietlenie na LEDach. W mie¶cie stoj±c czêsto na obrotach ja³owych, w³±czonym ¶wiat³em przednim 35W, pozycje 2x5W + pod¶wietlenie, na hamulcu 21W i jeszcze z w³±czonym kierunkowskazem 10W jedna strona (za³ó¿my, ¿e kierunkowskaz pali siê tyle samo czasu co pozostaje zgaszony wtedy to daje pobór energii jak w³±czona ci±gle jedna ¿arówka 5W) u mnie dochodzi jeszcze jeden (powinny byæ dwa ale sk±d pr±du nabiorê ) elektrozawór LPG oko³o 12W i wtedy z 14V szybko robi siê 11V bo wszystko razem wziête bierze z 80W. Czasem stoj±c na skrzy¿owaniu pod górkê wolê odpu¶ciæ hamulec i pomêczyæ siê, ¿eby mi router nie ucieka³ ni¿ ma katowaæ siê akumulator. W skrócie - ³adowanie w tych silnikach to jeden wielki ¶miech na sali.
Ostatnio edytowany przez vxproplus (19-12-2014 14:53:39)
Offline
Skoro mierzy³e¶ to podaj wiêcej warto¶ci np. na biegu ja³owym, 3 ty¶ obr./min ... oraz jak to mierzy³e¶. Co do pod¶wietlania licznika to tu nie ma tragedii Nie pamiêtam dok³adnie ale 3x1.3W lub 3x2W. Przednia pozycyjna nie ma u mnie 5W, a fabrycznie mniej ... Z tyln± ¿arówk±, to mo¿na zrobiæ komarkowy numer, a wiêc ¿arówka na 24V zamiast 12V. Bêdziesz mia³ trochê wiêcej energii na lpg. Mo¿na jeszcze zmniejszyæ napiêcie na ¿arówce g³ównej 55W, tak aby pobiera³a np. 30W w dzieñ.
Offline
Wpi±³em siê z amperomierzem w "pierwotny" obwód regulatora. Regulator w routerze jest typem regulatora stratnego czyli niewa¿ne czy w obwodzie "wtórnym" czyli za regulatorem jest obci±¿enie w obwodzie pierwotnym bêdzie p³yn±æ pr±d. Na ja³owym mia³em co¶ ko³o 2A potem w miarê liniowo a¿ do 5500 obr/min gdzie pr±d przestawa³ rosn±æ. Ca³a zasada regulacji opiera siê na tym, ¿e co nie zostanie wykorzystane to bêdzie zmarnowane ¿eby utrzymaæ poziom napiêcia 14,6V. W drugim moim motorze mia³em w zegarach wska¼nik napiêcia i dodatkow± lampê na ¿arówkê H3 55W z tym, ¿e ¶wieci³a tylko jako d³ugie i zamiast tego w ori lampie tak¿e dawa³o to radê w trasie, na ¶wiat³ach przecie¿ nie stoisz pal±c d³ugie ¶wiat³a tak¿e z ³adowaniem nie by³o a¿ tak tragicznie. Patrz±c wówczas na wska¼nik podczas jazdy z zapalonym d³ugim napiêcie osi±ga³o max czyli 14,6V przy 5000 obrotach. Ogó³em my¶la³em co¶ ¿eby wypierniczyæ oryginalny regulator i zbudowaæ co¶ w³asnego na przetwornicy DC/DC i daæ aku o pojemno¶ci z 9-10Ah.
Ostatnio edytowany przez vxproplus (19-12-2014 20:05:02)
Offline
Wybaczcie nie czyta³em wszystkich postów ale ja proponujê poprostu daæ prze³±cznik na + akumulatora od³±czaæ ca³iem zasilanie elektryki kiedy to nie potrzebne czyli w przypadku 8 cewkowego iskrownika mo¿na je¼dziæ bez akumulatora chyba ¿e kto¶ koniecznie musi z rozrusznika odpalaæ. Je¶li kto¶ siê uprze mo¿e daæ przeka¼nik i tyle.
Offline
Mo¿na jeszcze pro¶ciej. Na przewodzie, na którym mamy bezpiecznik mo¿na daæ diodê pod³±czon± katod± do akumulatora a anod± w stronê instalacji. Wtedy w ca³ej instalacji napiêcie bêdzie zale¿ne od obrotów, bêdzie ³adowanie i odpalimy z rozrusznika. W tej sytuacji mamy to co zaproponowa³ kolega ReallY oraz mo¿liwo¶æ palenia sprzêta z rozrusznika.
Offline
vxproplus napisał:
Wpi±³em siê z amperomierzem w "pierwotny" obwód regulatora. Regulator w routerze jest typem regulatora stratnego czyli niewa¿ne czy w obwodzie "wtórnym" czyli za regulatorem jest obci±¿enie w obwodzie pierwotnym bêdzie p³yn±æ pr±d. Na ja³owym mia³em co¶ ko³o 2A potem w miarê liniowo a¿ do 5500 obr/min gdzie pr±d przestawa³ rosn±æ. Ca³a zasada regulacji opiera siê na tym, ¿e co nie zostanie wykorzystane to bêdzie zmarnowane ¿eby utrzymaæ poziom napiêcia 14,6V. W drugim moim motorze mia³em w zegarach wska¼nik napiêcia i dodatkow± lampê na ¿arówkê H3 55W z tym, ¿e ¶wieci³a tylko jako d³ugie i zamiast tego w ori lampie tak¿e dawa³o to radê w trasie, na ¶wiat³ach przecie¿ nie stoisz pal±c d³ugie ¶wiat³a tak¿e z ³adowaniem nie by³o a¿ tak tragicznie. Patrz±c wówczas na wska¼nik podczas jazdy z zapalonym d³ugim napiêcie osi±ga³o max czyli 14,6V przy 5000 obrotach. Ogó³em my¶la³em co¶ ¿eby wypierniczyæ oryginalny regulator i zbudowaæ co¶ w³asnego na przetwornicy DC/DC i daæ aku o pojemno¶ci z 9-10Ah.
a masz pomys³ na takie cudo ( dc/dc ) ??
Offline
W³a¶nie spali³em regulator napiêcia w routerze i bêdê chcia³ za³o¿yæ przetwornicê DC/DC obni¿aj±c± (buck) na uk³adzie XL4016. Ta przetwornica pracuje przy pr±dach do 8A i napiêciu wej¶ciowym do 40V. Pr±dowo powinna wystarczyæ bo pr±d powy¿ej 7A powoduje przysiadanie napiêcia na pr±dnicy routera. Przetwornicê mo¿na zabezpieczyæ przed nadmiarem napiêcia (gdy wyst±pi nag³y zanik obci±¿enia pr±dnicy) np. transilem.
Offline
A masz mo¿e jaki¶ schemat do tego? Przyda³o by mi siê co¶ takiego bo w moim moto szybko siadaj± zwyk³e regulatory, a mam du¿e zapotrzebowanie na pr±d a te regulatory maj± ma³± wydajno¶æ.
Offline